Mücahit Altin

Als stadsdeelcontroller stadsdeel Zuid heeft Mücahit Altin een breed takenpakket met veel verantwoordelijkheden. Hij begon bij gemeente Amsterdam in 2007, direct na zijn studie economie aan de Vrije Universiteit.

‘Een van de interessantste kanten van het werken voor gemeente Amsterdam is wat mij betreft dat je je steentje bijdraagt aan het verwezenlijken van beleid en uitvoering. We werken hier allemaal om zaken voor bewoners, ondernemers en bezoekers van Amsterdam optimaal te organiseren. En om Amsterdam natuurlijk nog mooier, schoner en veiliger te maken. Iedereen wil dat zo goed mogelijk doen. Je inzet zie je vervolgens direct of indirect terug in de stad.

Als stadsdeelcontroller ben je verantwoordelijk voor de brede control. Hierbij is een financiële achtergrond een pre, maar je kijkt nadrukkelijk verder dan financiële aspecten. Het volledige spectrum van bedrijfsvoering en beleid is belangrijk. Ik begon bij de gemeente als financial trainee en kwam destijds bij stadsdeel Oud-Zuid terecht. Ik solliciteerde omdat ik wilde werken voor de publieke zaak. De vacaturetekst staat mij nog steeds bij: ‘Wil jij ook werken voor het mooiste stadsdeel van Amsterdam?’. Mijn traineeship zou twee jaar duren, maar na negen maanden werd ik gevraagd om financieel adviseur te worden bij Oud-Zuid.

Ik ontwikkelde me snel van junior naar medior en senior. Als financieel adviseur leer je snel alle facetten van het werk van een gemeente kennen; je zit bij iedereen aan tafel. Daarna werd ik dus stadsdeelcontroller. Dan vorm je zo’n beetje het ‘geweten’ van het managementteam.

Nieuwe ambitieuze collega’s kunnen we op financieel gebied zeker gebruiken. Ik zie goede mogelijkheden om ervaren en minder ervaren collega’s bij elkaar te brengen. Het energieke van de één en de ervaring van de ander: daar word je allebei beter van. We zitten ook midden in een spannende periode met diverse transities. Zo heeft het programma Doorontwikkeling Financiële Administratie (DFA) per 1 januari 2017 de voormalige 44 losse administraties binnen de gemeente samengebracht tot één transparant geheel onder de noemer: één Amsterdam, één financiële administratie. Ook de financiële processen zijn geüniformeerd.

Dit is het moment om daaraan mee te werken, om daarop voort te borduren. Wat we daarvoor nodig hebben, zijn ambitieuze mensen die flexibel zijn en geen 9-tot-5-mentaliteit hebben. Mensen die hun kansen pakken, die zich maatschappelijk verantwoordelijk voelen en die het leuk vinden om nieuwe ontwikkelingen en uitdagingen aan te gaan. We doen het immers voor onze prachtige hoofdstad. Daarom zeg ik: tot ziens in Amsterdam!’