Taoufik Btili

Taoufik Btili kwam ooit binnen als stagiair en werkte zich door de jaren heen op tot adviseur, coördinator en nu teamleider Financieel Advies bij de directie Financiële Dienstverlening. Volgens Taoufik zegt zijn carrièrepad wat over de gemeente: 'Er zijn meer dan genoeg doorgroeimogelijkheden.'

Wat is je achtergrond?

'Mijn stage bij de gemeente was voor mijn mbo-opleiding Bedrijfsadministratie. Daarna mocht ik blijven als medewerker financiële administratie. Later werd ik medewerker grootboek, financieel adviseur, coördinator grootboek, coördinator van de adviseurs... en de laatste tien jaar ben ik ook hiërarchisch leidinggevende. De gemeente biedt veel kansen om je te ontwikkelen, zowel horizontaal als verticaal. Zo ken ik een financieel medewerker die juridisch medewerker is geworden. Je moet kansen natuurlijk wel zelf grijpen. Ik heb inmiddels cursussen op allerlei gebieden en vier managementopleidingen gedaan.'

Wat houdt jouw werk in?

'Ik overleg veel met mijn teams maar ook met directeuren, business controllers en anderen. Ik coach collega’s, regel personele zaken en blus brandjes als er onenigheid is. Leuk om dan onderdeel van de oplossing te zijn. Ik zit nu ook in het wervingsteam. We proberen er doorheen te prikken wie écht voor de gemeente wil werken, of wie tijdelijk werk zoekt vanwege corona, maar eigenlijk liever toch als zzp’er voor bijvoorbeeld een bedrijf in de toerisme-industrie werkt.'

Wat maakt jouw werk uitdagend?

'Wat ik mooi vind, is als ik mensen stappen zie maken. En als het lukt om het werkplezier in het team te vergroten en in teamverband nieuwe dingen op te pakken. Er wordt keihard gewerkt én veel gelachen.

Er is nooit een gebrek aan uitdagingen. Zo hadden we alle budgetten op orde, passend bij de politieke ambities en dan komt corona en ligt alles overhoop. En helpen wij de nieuwe begroting voor elkaar krijgen.'

Op welk project ben je trots?

'In de planning & controlcyclus hebben wij nu het schrijfwerk op ons genomen van de toelichtingen op alle budgetten en uitgaven. Dat schrijfproces moest gestructureerd worden, we hebben met zo’n 160 adviseurs te maken. Erg leuk om te zien hoe goed dat nu loopt.'

Waarom zou je iemand aanraden bij de gemeente te gaan werken?

'Je hebt direct of indirect impact op hoe € 6 miljard zo efficiënt mogelijk wordt besteed en hoe er zoveel mogelijk bij de burgers terecht komt. Bijvoorbeeld ons team dat werkt voor Afval & Grondstoffen berekent hoe we de afvalstoffenheffing zo laag mogelijk kunnen houden voor de burger.

De werkomgeving is heel divers en gezellig. Je komt op veel plekken in Amsterdam, zelfs nu heb ik nog corona-proof bijeenkomsten in de Zuiderkerk en het Planetarium. Je krijgt volop kansen, de gemeente is goed in het herkennen van talent. We werken nu erg professioneel en er zijn nog genoeg uitdagingen, zoals robotisering en de nieuwe techniek.