Paul Geerts

De gemeente Amsterdam verzamelt en verwerkt heel veel data uit verschillende bronnen, zoals bijvoorbeeld de basisregistraties Kadaster (BRK), -Personen (BRP), -Adressen en Gebouwen (BAG), -Waarde Onroerende Zaken (WOZ) panoramabeelden en 3d-puntenwolken. We gebruiken die data voor allerlei toepassingen, denk aan informatie voor beleidsplannen, hoe we het verkeer door de stad kunnen leiden en bijvoorbeeld hoe we de menigte bij de huldiging van Ajax kunnen beheersen. Zonder de actuele gegevens kan bijvoorbeeld het huisvuil niet op tijd worden opgehaald, worden uitkering niet goed toegekend, kan erfpacht niet worden geregistreerd.

Het Data Office neemt een belangrijke positie in de distributie van de data en de samenhang tussen de verschillende bronnen. We zijn onder andere verantwoordelijk voor het bewaken van de kwaliteitsstandaard en de beschikbaarheid van de data binnen de gemeente en andere afnemers zoals de UvA en de GVB. Ontzettend belangrijk werk.

Hi Paul, kan je ons vertellen wie jij bent?

‘Ik ben vader van 3 kinderen, woon in Amsterdam West. Ik ben opgeleid als politicoloog en werk nu 17 jaar voor de gemeente. Begonnen als accountmanager voor de basisregistratie Personen, toen Business Analist voor invoering Handelsregister, daarna voor Registratie Monumenten en nu als strategisch adviseur basisregistratie Personen, eigenlijk altijd dus iets gedaan met registraties Naast mijn werk maak ik muziek met mijn maten, Mantra Machine en treden we op in binnen- en buitenland.

Kun je de rol van een dergelijke adviseur binnen de gemeente Amsterdam beschrijven?

Het op een hoogwaardige manier beschikbaar stellen van data uit het stelsel Stelselpedia - Stelselpedia (amsterdam.nl) en het borgen van de kwalitatieve samenhang kent een belangrijke juridische component. Zo zijn de landelijke basisregistraties in formele wetten vastgelegd en worden kernregistraties (denk o.a. aan gemeentelijke monumenten of meetbouten) gemeentelijk verordend.

Deze registraties zijn voortdurend in ontwikkeling, een voorbeeld hiervan is de wijze waarop de basisregistraties opgenomen gaan worden in een Federatief datastelsel, zie: Wat houdt het Federatief Datastelsel in? · Federatief Datastelsel · Realisatie IBDS. Hierop zullen we als gemeente op moeten anticiperen. Waar nodig zal hierop het juridisch raamwerk moeten worden aangepast of opgetuigd. Voor de juridisch medewerker betekent dit het monitoren maar ook beïnvloeden van de landelijke (door-)ontwikkelingen het afstemmen met gemeentelijke en niet-gemeentelijke stakeholders (denk aan G5 gemeenten) en het begeleiden van een juridisch traject (als bijvoorbeeld verordeningen of mandaten moeten worden aangepast) De juridisch medewerker staat verder de collega’s van Data-office vanuit juridische optiek bij in raad en daad en identificeert relevante ontwikkelingen die het datadomein en het stelsel raken.

Om ons werk goed te kunnen uitvoeren hebben we juridische ondersteuning nodig. Daarom zoeken we naar een nieuwe collega, een juridisch adviseur.

Kun je iets zeggen over de werkcultuur en dynamiek op de afdeling?

‘Tweemaal per week komt het team van 10 collega’s samen op kantoor, de rest werken we thuis of op locatie.

Onze cultuur is heel open en transparant. We zoeken elkaar veel op binnen onze verschillende vraagstukken. We werken met een product owner en we werken zoveel mogelijk Agile. Daarnaast is er een inclusieve en gezellige sfeer, maar we zijn eerlijk als het moet. Het team is erg betrokken bij het werk en doordrongen dat als de data niet beschikbaar is of van lage kwaliteit de gemeentelijke processen spaak kunnen lopen. We weten dat men echt op ons moet kunnen rekenen. Dat mantra echoot door in alles wat wij doen, in ons werk en onze teamrelatie.

Klinkt als belangrijk werk, maar is het ook leuk?

Het is superleuk, omdat je echt een inkijk krijgt hoe de gemeente data inzet ten behoeve van de Amsterdammers, ondernemers en bezoekers. Ook zie je hoe al die organisaties, afdelingen, noem maar op, daar aan werken. We schakelen ook met de landelijke overheid over signalen wat er gebeurt met registraties. Er zit een grote doorontwikkeling op dit stelsel en de juridische kaders eromheen. Dat zorgt ervoor dat er een onwijze dynamiek zit op deze rol. Je krijgt een goed inzicht in de diversiteit van de gemeentelijke taken, hoe data hiervoor ingezet wordt hoe de stakeholders hier mee omgaan, maar ook de landelijke collega’s vragen ons regelmatig om hulp en advies. Je stuurt echt mee in het beleid rond de basis- en kernregistraties, echt ontzettend interessant!