Sieger Veldhuis

Sieger is aangenomen als user experience (UX) designer, in de praktijk doet hij ook user interface (UI) design. Bij problemen die een digitale oplossing nodig hebben, bedenkt Sieger met een team die oplossing. Hij stuurt programmeurs aan die de tool bouwen en hij test alles uitgebreid met gebruikers.

Toegankelijkheid vergroter door UX/UI design

“Na mijn hbo-opleiding Communication & Multimedia Design heb ik een minor Behavioral Design gedaan. Ik heb bij verschillende digitale- en marketingbedrijven gewerkt. Het doel van UX/UI design is om producten af te stemmen op de gebruikers en hun een gewenste kant op te sturen. Dat is niet per se slecht, maar bijvoorbeeld Instagram maakt mensen zo verslaafd mogelijk en verzamelt allerlei data. Zulk werk wil ik niet. Ik gebruik mijn kennis liever voor iets maatschappelijks, waarbij het design de gebruikers hélpt.” 

''Mensen zijn vaak verbaasd dat wij dit kunnen''

“Voor de grap zeg ik wel eens: alles wat een overheid moeilijk heeft gemaakt, maak ik makkelijker. Er zijn nu eenmaal veel juridische componenten, zoals privacy. Wij kunnen tools zo bouwen dat collega’s alleen een burgerservicenummer zien, geen naam. Lessen die uit de landelijke toeslagenaffaire naar voren komen, nemen wij heel serieus!

 

De variatie aan onderwerpen waaraan we werken is enorm. Van de verstoppingen op het elektriciteitsnetwerk van de stad, tot aan het interne inkoopproces voor bloemen of werktelefoons. Ik vind het leuk om een complex proces terug te brengen tot iets begrijpelijks. En een tastbare tool te maken waar veel mensen mee gaan werken. Dan moet ik durven doorvragen, want ik moet zélf het proces begrijpen.

 

Voor het inkoopproces hebben we een tool ontwikkeld die alles uniform maakt en netjes volgens raamcontracten laat lopen. We hebben elke stap getest met gebruikers, en geperfectioneerd.

Nadat we de tool presenteerden aan álle gebruikers, stroomde onze mailbox vol complimenten en bedankjes. Mensen zijn vaak verbaasd dat wij dit kunnen. Daarom zijn meer UX/UI designers nodig bij de gemeente.”

Wat betekent de missie ‘Wij doen het allemaal voor Amsterdam’ voor jou?

“Voor mij gaat dat over toegankelijkheid. We hebben met veel verschillende inwoners te maken! Laatst testte een collega een formulier. Een bewoner vroeg of hij elke vraag wilde voorlezen. Mijn collega controleerde het formulier, de vragen stonden er toch? Bleek de man analfabeet te zijn. Onze middelen moeten begrijpelijk en bruikbaar zijn voor zoveel mogelijk mensen, ze moeten bijvoorbeeld goed werken met bestaande voorleesapplicaties.”

Hoe is het voor jou om te werken bij de gemeente Amsterdam?

“Je werkt met leuke collega’s en krijgt veel waardering. Je kan voorkeuren aangeven. Zo mocht ik – na overleg - eenvoudig UI-werk overdragen aan een junior designer die ik begeleid, en kon ik zelf grotere projecten oppakken.

Je kan zelf je dag indelen. Ik ga vaak om 4 uur sporten en daarna werk ik in de avond nog wat uurtjes. En ik heb op de Pride-boot van de gemeente gestaan, dat was echt een ervaring.”