Daphne Smits
Daphne Smits werkt bij Ruimte en Economie, afdeling Stedelijk Beheer als beleidsadviseur assetmanagement. “Al is die functietitel een beetje raar, ik ben vooral procestrekker. En wat ‘assets’ zijn? Alles in de openbare ruimte: van bomen tot bruggen, van stoplichten tot asfalt”, aldus Daphne, die hier vertelt over haar werk.
Wat is je achtergrond?
“Ik heb sociale geografie gestudeerd. Geen echte technische studie, maar ik heb altijd affiniteit gehad met techniek. Daarna heb ik gewerkt bij een adviesbureau en bij de gemeente Stichtse Vecht. Sinds mei 2019 werk ik voor Amsterdam.”
Wat houdt jouw werk in?
“Stedelijk Beheer beheert de openbare ruimte zodat het blijft zoals het is, én zodat die ruimte bijdraagt aan de gemeentedoelen. Doelen zoals bereikbaarheid, sport en duurzaamheid. Wij praten niet over stoplichten maar over bereikbaarheid.
Stedelijk Beheer bestaat anderhalf jaar, eerst zat dit werk grotendeels bij de stadsdelen. Er werken 130 mensen in 8 technische teams. Mijn rol is een soort satéprikker door die 8 teams heen: ik moet zorgen dat processen uniform verlopen en ik verbind de techniek met het bestuur. Zo kunnen we ook met één opgave naar het ingenieursbureau stappen, in plaats van 8 keer. Verder stem ik veel af met ketenpartners zoals Financiën en Stadsregie. Ik bewaak dat het ‘estafettestokje’ op de juiste volgorde wordt doorgegeven binnen de keten.”
Wat is het mooiste project waaraan je tot nu toe hebt gewerkt?
“Ik ben trots dat het is gelukt om één uitvoeringsplan voor groot onderhoud en vervangingen aan alle assets te maken. Die informatie lag eerst erg verspreid. Door overzicht te creëren zorg je ook voor inzicht. Dat geeft voldoening.”
Wat maakt jouw werk uitdagend?
“Ik vind het interessant om steeds die verbinding te leggen met de gemeentedoelen, om het beheer ‘weg te halen uit de techniek’. Niets ten nadele van de techniek… dat zijn lekkere eigenwijze, gepassioneerde mensen met wie ik graag praat over hun vak. Maar hoe verantwoorden we de miljoenen euro’s die we uitgeven? Hoeveel asfalt voor de bereikbaarheid, hoeveel extra waterafvoer voor een regenbestendige stad? Al doende zie ik veel projecten in de stad, en zie ik bijvoorbeeld hoe een ‘tree technician’ op een klein stukje grond bomen behoudt.
Het is belangrijk dat beheer op tijd wordt aangehaakt bij projecten. Zodat bijvoorbeeld dat coole nieuwe Rokin zo werd ingericht dat het goed te beheren is, en het er over 50 jaar nog steeds mooi bij ligt. Beheer is niet sexy maar er valt veel mee te winnen.”
Waarom zou je iemand aanraden bij de gemeente te gaan werken?
“Je werk is echt zichtbaar, je kan er doorheen lopen of fietsen. Je kan samen met gemotiveerde mensen meebouwen aan een steeds professionelere organisatie. Je belandt misschien niet in een gespreid bedje zoals bij een commercieel bureau, het is een ingewikkelde organisatie met een politiek bestuur en veel belangen, maar dat maakt het juist leuk. Het is dynamischer dan ik vooraf dacht. Je kan hier zelf veel leren en de gemeente is breed met veel soorten functies. Je kan nog alle kanten op.”
Bijbehorende vacatures
Bekijk alle 5 vacaturesHoofd Bureau Integriteit
- Directie / management
- (36-36 uur)
- WO
- max. €8.779,-
Directeur stadsdeel Oost
- Directie / management
- Vast (36-36 uur)
- WO
- € 7.529,- tot € 10.662,-
Afdelingshoofd Publiekrecht
- Directie / management
- Vast (36 uur)
- WO
- € 6.316,- tot € 8.779,-